Tuesday, November 3, 2009

F.Y.M.

Prologe
Ringing tone ‘office phone’ aku berbunyi.he3. Kalau nak kira,ringing tone ni memang boleh dikategorikan sebagai ringing tone yang paling tak best and agak kuno skit la tapi nak buat cam mana,hanya ringing tone tu yang berjaya menarik minat aku…huhu

Time aku tulis memoir ni,my limbic system tak nak kerja sangat,aku pun tak tau kenapa.Tak nak kasi aku cerita pasal kisah kehidupan aku time first year kot.Apa-apa pun,memang paragraph pertama ni tak dak kaitan sangat pun dengan apa yang aku nak kongsi ngan korang semua.Saje je nak panjangkan memoir ni...hu3

Apa yang paling aku ingat ialah time orientasi.Memang nak cakap tak best,ada la lebih kurang 1% bestnya.Apa-apa pun,sejak sekolah menengah lagi,aku memang suka skip minggu orientasi,tapi kali ni,terpaksa gak hadirkan diri.Faktor utama yang menyebabkan aku begitu membenci minggu orientasi adalah kerana aku memang tak suka perkataan tu.Dah la penat,bosan plak tu.Ayah aku cakap,minggu orientasi memang minggu yang paling penting sebab time tu la,kita banyak kenal pasal fakulti kita.Tapi apa-apa pun yang orang cakap,aku tetap rasa minggu orientasi tak best.Agaknya,aku memang telah ditakdirkan untuk tidak menyukai minggu orientasi.

Time orientasi,memang penat la.Dah la kena pakai baju cam pengawas budak sekolah menengah.Tapi macam cute gak la tengok semua orang pakai baju tu.Oleh disebabkan aku from Sct,aku duk la ngan budak-budak Sct (time orientasi kat Nilai).Time tu best gak la coz duk ngan geng aku.Pi makan sama-sama,sembang sama-sama and masuk dewan sama-sama.Pastu,bila dah habis orientasi kat Nilai,aku and budak-budak dentist yang lain,kena sambung orientasi kat kampus Pandan Indah plak.Wahhh,lama benar rasanya orientasi kali ni.Ni la time yang paling aku sedih coz terpaksa berpisah ngan kawan-kawan Sct aku.Tapi aku tak ingat la sama ada aku nangis ke tak time kitorang berpisah dulu.Tapi yang pasti,memang sedih la.

Rasa boring la pulak asyik cerita pasal orientasi je.Mesti orang lain pun cerita gak pasal tu.Memang tak dinafikan kebolehan aku untuk menulis essay telah hilang sejak aku tamat sekolah menengah.Jadi,bagaimanakah harus aku teruskan penulisan memoir ini...Tolonggg!!!

1st day masuk class…

Lup..dup..lup..dup..Dengan semangat yang berkobar-kobar,aku menjejakkan kaki ke dalam kelas…Nak buat macam mana,first day la katakan.kuikui..Time tu bukannya buat apa-apa pun.Tak silap aku,just berkenalan je.

2nd day masuk class…
Rasanya semangat berkobar-kobar tu,dah kurang skit.Tapi jangan risau,still berkobar.Biasala tuu.Tak kan la aku nak cerita dari 1st day sampai last day.Nanti,tak pasal-pasal terseliuh tangan aku dibuatnya.Aku rasa la,antara banyak-banyak memoir yang budak-budak dentist buat,mesti yang aku paling ter..tak best..Tapi aku tak kisah sangat pun coz kelebihan yang aku ada time secondary scool dulu dah terkubur.Kalau takkk,mesti Syifak tiap-tiap hari baca memoir aku...kan Syifak kan?..huhu.Memang aku punya memoir ni kurang skit dari segi kronologinya,tapi dengan tanpa rasa bersalah walaupun sekelumit pun, aku nak sambung gak cerita tentang aku yang tak best ni..

Cerita pasal room mate,.
Dengan izin Allah,aku telah selamat diijab kabulkan sebagai roommate Syifak Mawaddah Binti Abdul Jamil.Best tak nama roommate aku? Best,kan?Dipendekkan cerita, kami telah mengharungi hari-hari yang penuh suka dan duka bersama-sama.Kalau ada apa-apa yang aku nak kongsi ngan Syifak,aku gitau dia.Best cerita kat Syifak coz she is the best listener...
~Macam pendek sangat pulak rasanya,tapi tak pe la...

Cerita pasal study...

Aku amik 10 subjects,Anatomy,Physiology,Biochemistry,Biology Mulut,Behavioural Science,Tafsir,Hadith,hafal al-Quran,Arab and English.Sama je ngan semua budak-budak dentist yang lain.Jauh dari sudut hati kecilku mengatakan bahawa sebenarnya aku telah jatuh cinta terhadap subjek-subjek yang aku amik tu tapi aku ni tak la rajin sangat study.Menyesal gak la,tak study sungguh-sungguh time awal-awal hari tu.Kalau tak,mesti tak mendapat fail percuma untuk subject Physiology time mid sem.Bermula dari hari tu,aku berazam untuk study sungguh-sungguh...(Sungguh-sungguh sangat ke?huhu)Tapi better than before la.

Antara subjects yang aku belaja,aku paling suka Anatomy.Tapi,subject tu susah sket nak score.Sape-sape yang hafal maut,dapat score la.Year 2 dah tak blaja Anat.I’ll miss u Anat.Tentang subjects lain,aku suka gak,coz tiap-tiap hari aku dapat belajar benda-benda baru.Dapat tambah knowledge.

I hope,this memoir takkan dibaca oleh sesiapa selain dari budak-budak dentist coz nanti tak pasal-pasal aku diblack list oleh Sir.Class yang aku paling tak leh tahan ialah class English.Walaupun aku telah berusaha untuk meminati kelas ini tapi,apakan daya,aku tidak berjaya untuk memboloskan diri dari kemurungan class itu...Maafkan saya, sir...Reading newspaper...Reading newspaper...

Exam Time!!!!!!!

Aku selalu perhatikan tentang kehidupan pelajar-pelajar bila dekat-dekat ngan exam.Adakah circadian cycle kita semua akan berubah bila jadual exam diedarkan ? Hal ini dapat dibuktikan sendiri oleh para pelajar dentistry 2008/2009....huhu

Sebenarnya aku memang respect la kat semua budak-budak dentist time ni.Mana taknya,study maut.Bagi aku,aku tak mampu nak study maut cam korang.Aku memang lemah kalau nak dibandingkan ngan korang semua.Tido awal plak tu.Langsung tak setaraf ngan orang-orang yang stay up till pagi.Aku nak try gak study macam tu,tapi tak boleh la...Still kena tido awal.Circadian aku memang dah fix.Tak leh nak ubah.Oleh sebab itu la,aku try gunakan sepenuhnya waktu pagi aku untuk study.Try habiskan mana-mana yang tak cover gi.Buat notes sket-sket.Tu pun time aku rajin nak buat notes.

Caffeine memang menjadi ”bf” ramai students time exam.Aku pun tidak ketinggalan untuk jatuh hati terhadapnya.Betul ke ayat yang aku guna ni?...Ala,tak kisah la.Asalkan aku bley paham.Caffein ni,banyak gak keburukannya tapi ada jugak baiknya.Contohnya,bila kita tak breakfast,tapi bila dah minum caffein,stomach tak pedih sangat coz caffein will reduce secretion of gastrin.Tapi,sape-sape yang alah caffein,jangan la minum coz nanti korang akan pening-pening,kembung perut.Sape yang susah?Membebel plak..Sori2.

Hari exam,memang noradrenaline exaggerated.Berdebar semacam je.Cam nak tercabut jantung tapi nasib baik tak tercabut betul-betul.Kalau tak,mesti dah pakai jantung artificial.Tapi, time Dr. Faizah jadi pengawas,jangan lambat tau.Nanti dia marah.Dah la exam,tak larat nak kena sound pagi-pagi.Nanti emosi terganggu.Nak jawab exam pun,tak de mood sangat.Port or tempat duduk time exam,memang memainkan peranan yang penting.Bukan apa,yang paling digeruni adalah bunyi lagu dari GIT punya organ.Tak larat nak suruh berhenti tapi diaorang tak nak.Buat malu kompeni jer.Kalau duk dekat girls tak pe la.Kalau sebaliknya...Malu gak la.Kat sini,aku nak mintak maaf atas any inconvenience..

Kat sini, aku nak amik peluang untuk ucapkan bebanyak tima kasih kat semua yang penah ajar aku.Tima kasih...Aku sangat menghargai pertolongan yang korang bagi.Hanya Allah yang dapat membalas jasa baik korang.

*Program-program*
First program yang aku terinvolve adalah program mentor-mentee.Yang budak-budak tamhidi datang melawat fakulti aritu.Pastu,time C-fest,pastu roadshow pertama,roadshow kedua and last skali,community service.Inilah pengibatan aku sebagai budak dentist first year.

Sebagai mengakhiri memoir aku kali ni,aku nak mintak maaf kat smua if ada salah dan silap sepanjang kita berkawan.Korang semua memang besttt......tata titi tutu yaya yiyi yuyu..hehe...

No comments:

Post a Comment